Monday, April 13, 2009

Thailand dan Demokrasi

Sidang kemuncak ASEAN ke 14 berakhir sebelum kemuncaknya. Kemuncak lain yang di rancang tetapi kemuncak lain yang tiba. Gerakan Baju Merah telah menyebabkan Perdana Menteri Thailand , Abhisit Vejjajiva mengisytiharkan darurat di Bangkok.

Saya melihat isu yang berlaku di negara Gajah Putih ini adalah satu daripada rentetan gerakan kuasa jalanan rakyat yang mengatakan mereka lebih faham tentang demokrasi. Kejadian ini bukan senuatu yang baru di rantau Asean. Indonesia telah mengalaminya suatu ketika dahulu. Kepiminan Presiden Suharto tumbang kerana gerakan jalanan ini. Mahu di katakan ini sebagai trend mungkin ada kebenaranya namun apa yang merisaukan saya ialah sejauhmanakah kefahaman masyarakat terhadap intipati demokrasi itu. Adakah hanya jalanan yang berhak membuktikan demokrasi itu hidup di rantau Asean ini?

Keterbukaan dasar politik yang rasai oleh rakyat Thai akhirnya dirosakkan oleh sendiri oleh rakyatnya. Di era ekonomi dunia yang semakin menghimpit , Thailand seakan-akan kian tenggelam akibat kerakusan , kegilaan untuk membolehkan seorang individu berkuasa. Pada hemat saya, jelas Thailand di landa simptom " niat yang menghalal kan cara" . Darurat yang di umumkan oleh Abhisit tidak mempunyai jalan keluar yang konkrit untuk menyelesaikan masalah ini. Mungkin magis Raja Bhumipol perlu untuk mententeramkan kegilaan rakyatnya.

Mungkin juga ada rahmat dan hikmahnya hal ini berlaku. Malaysia dapat belajar dari negara jiran tetangga. Sebelum penyakit menjadi pekung hingga ke kanser ia harus di rawat dahulu secepet mungkin. Walaupun iklim politik di tanah air dewasa ini juga suam-suam namun kesyukuran harus kita panjatkan kepada Ilahi kerana dalam suam-suam itu kita masih mampu duduk berlainan meja di restoran mamak sambil menjamah roti canai dan teh tarik dengan selesa.


salam dari hamba

tun megat

No comments:

Post a Comment