Monday, May 4, 2009

Selsema Babi atau A H1N1?

Hanya berubah pada nama namun kesanya sama. Kalau kena tetap membahayakan kesihatan.
Kecoh dunia bila selsema ini menyerang. Semua negara ambil langkah berjaga-jaga dan tidak ketinggalan Malaysia. Difahamkan Kementerian Kesihatan telah berusaha membeli beberapa mesin scan pengesan wabak untuk di tempatkan di pintu-pintu masuk utama negara. Semua itu dilakukan untuk melindungi rakyat daripada di jangkiti virus pembunuh ini.

Semua orang risau tentang wabak ini. Dari menteri hinggalah kepada rakyat biasa. Dari yang mengetahui hinggalah kepada yang tahu sikit-sikit tentangnya. Paling gelisah ialah mereka yang tinggal berhampiran dengan ladang ternakan Babi.

Dalam hal ini, saya melihat faktor kesedaran tentang kebersihan dan pengetahuan penting kepada masyarakat. Kepekaan masyarakat terhadap ada yang berlaku di sekitar ruang lingkup kehidupan mereka amat-amat dituntut kerana jika mereka peka, mereka dengan sendirinya akan melindungi diri dan keluarga mereka dari wabak bencana ini.

Disamping kesedaran kepekaan tersebut satu perkara yang saya rasakan penting ialah rakyat perlu bertenang. Panik adalah satu senario yang utama saya fikirkan. Jika rakyat mula panik dengan wabak ini masalah lain pula akan timbul. Seperti kejadian lemas, kebanyakkan mangsa lemas bukan mati kerana kejadian lemas tu tetapi kerana panik semasa kejadian. Di sini saya melihat peranan media sebagai penyalur maklumat kepada rakyat adalah penting. Sesuatu berita itu boleh dipaparkan namun jika dia diperbesar-besarkan ia akan membawa impak negatif kepada masyarakat.

Semoga Allah Peliharakan Rakyat Malaysia Keseluruhannya

salam dari hamba

tunmegat

No comments:

Post a Comment