Wednesday, May 6, 2009

Ragut. Bilakah akan berakhir?

Sekalung takziah buat Allahyarhamah Jamilah Selamat yang tewas ditangan peragut. 36 jam bertarung dalam keadaan koma, akhirnya di jemput Allah juga. Semoga di tempatkan rohnya tempatkan bersama orang-orang yang beriman.

Pelbagai persoalan timbul apabila persoalan ragut ini diperbincangkan. Apakah puncanya? Apakah pembelaan nasib mangsanya? Apakah nasib keluarga mangsa? Dimanakah peranan pihak berkuasa? Apakah peranan orang ramai? Dimanakah rasa simpati atau sifat kemanusiaan si peragut? Dan bilakah ragut ini akan berakhir?

Kesedihan dan ratapan orang yang ditinggalkan langsung tidak akan menimbulkan rasa insaf dikalangan penjenayah ragut ini. Sememangnya peragut itu adalah Iblis yang bertopengkan manusia malah kadang-kadang saya rasakan ia lebih teruk dari Iblis.

Kesedaran terhadap bahaya ancaman ragut ini perlu dititikberatkan. Pengetahuan atau didikan perlu diterapkan kepada masyarakat. Peranan pelbagai jabatan terutama seperti Polis, Penerangan dan JKKK perlu dalam menterjemah kesedaran ini kepada umum. Dari sudut hukuman pula, saya mencadangkan agar hukuman yang amat berat patut dikenakan kepada penjenayah ragut ini jika mereka di dapati bersalah. Jangan salahkan orang awam memukul peragut yang ditangkap kerana perbuatan mereka itu memang berbaloi untuk orang awam bertindak sedemikian.

Kepada keluarga Allahyarhamah, saya ucapkan takziah dan Al-Fatihah. Kepada penjenayah yang melakukan ragut tersebut, tunggulah azab yang bakal mendatang. Allah itu maha adil dan maha penyayang.

salam dari hamba

tunmegat

No comments:

Post a Comment