Friday, April 10, 2009

Barisan Kabinet Najib (versi 2009)

Ada nama baru dan lama di senaraikan.

Semestinya ada yang gembira kerana tersenarai dan ada yang berduka kerana digugurkan. Kepada yang terpilih, genggamlah hasrat dan iltizam untuk bekerja dengan jujur dan ikhlas. Kepada yang digugurkan terimalah hakikat kerana semua yang terjadi adalah ketentuan Ilahi. Memetik kata-kata dari sebuah rancangan kanak-kanak di tv (Wonder Pet) " Apa yang penting...kerjasama" adalah amat bertepatan di kala Perdana Menteri ke 6 (DSNR) memerlukan sokongan dari semua pihak.

Yang digugur tidak perlu berduka cita kerana dunia kiamat. Jawatan itu bukanlah sesuatu yang kekal untuk disimpan secara peribadi. Jika kita pasrahkan nasib kita pada Ilahi tentunya kita akan menerima kenyataan dengan berbesar hati dan berlapang dada. Pemimpin datang dan pergi itu perkara bisa, apa yang perlu menjadi agenda utama sekarang ini ialah RAKYAT. Rakyat perlukan pembelaan. Rakyat perlukan pemimpin yang mendengar luahan mereka. Rakyat perlukan pemimpin yang turun padang melihat mereka dan rakyat perlukan pemimpin yang "mesra alam" serta berjiwa muda. Jika kesemua tuntutan rakyat ini dapat dipenuhi, insyaAllah pemimpin itu akan disanjung dan disayangi.

Ramai pemimpin yang boleh bercakap tetapi rakyat perlukan pemimpin yang cekap bertindak. Hakikatnya bukan mudah untuk memenuhi keinginan rakyat tetapi jika pemimpin itu bijaksana dalam menggariskan haja tuju , saya berpendapat rakyat akan menerima jika alasan itu logik dari sudut akal fikirannya.

Kepada pemimpin yang digugurkan, jutaan terima kasih di ucapkan atas segala jasa-jasa yang telah ditaburkan selama ini dan kepada " line -up" baru pula bersedialah untuk menghadapi cabaran yang mendatang. Apabila sudah mengangkat sumpah maka beringatlah supaya jangan diri di makan sumpah.

Selamat maju jaya memimpin negara
Semoga Allah memberkati segala usaha yang murni demi kesejehteraan Malaysia


salam hormat dari hamba

tunmegat

No comments:

Post a Comment