Thursday, April 2, 2009

Kajian Hamba

Pengenalan

Dunia muzik telah merentasi jarak waktu yang meliputi aspek sejarah. Kita tidak dapat lari dan terpaksa hidup bersamanya selagi kita hidup. Muzik juga memainkan peranan penting dalam membentuk budaya dan gaya hidup sesuai dengan era masyarakat tersebut. Sebagai contoh, di era 50an, muzik telah membuat satu ledakan dengan memperkenal genre muzik Twist , era 60an genre Rock and Roll , era 70an genre Pop.(James Lull, 1992)

Bagi tugasan kali ini kami memilih genre muzik hip hop. Genre muzik ini yang dipercayai bermula sejak awal 1980an, dikenali sebagai genre Rap. Ia berasal dari barat (Amerika Syarikat) yang telah dipopularkan oleh golongan Afro-Amerika dalam menyampaikan mesej kekecewaan , kekesalan dan keinginan mereka yang terhalang oleh sistem negara itu yang telah meminggirkan mereka. Penyampai lagu-lagu mereka secara bersahaja dan penyanyi-penyanyi Rap ini menyanyikan lagu mereka secara bercakap. Unsur Faseto dan Vibrator suara tidak dipentingkan. Namun begitu, sejak awal 1990an unsur komersial telah dimasukkan , maka lahirlah artis Rap seperti Vanilla Ice, Run DMC, M.C Hammer, Notorious Big , Tupac Shakur dan lain-lain lagi. Fahaman-fahaman RAP “ West Coast” dan “East Coast” telah membawa pengaruh besar dalam arus budaya remaja di Amerika Syarikat. Hasil dari perkembangan teknologi elektronik, genre muzik Rap telah mengalami perubahan sehingga ia dikenali sebagai muzik genre Hip Hop.(James Lull, 1992)

Perkembangan pelbagai genre muzik di Malaysia seperti Rock, Rap, Trash , Balada dan Irama Malaysia telah mewarnakan industri muzik negara. Namun bagi kajian tugasan ini kami memilih genre muzik Hip Hop. Genre muzik ini mula diperkenalkan oleh beberapa kumpulan seperti Nautius Maximus yang bergerak di luar arus muzik perdana. Mereka bergerak secara “Underground” dan membawakan mesej-mesej serta pengaruh dari Amerika secara total. Namun pada awal 1990an seperti kumpulan 4U2C , Nico , KRU dan juga Feminin telah menyuntik eleman komersial dalam genre ini. Antara kumpulan Hip Hop yang popular di Malaysia ketika ini ialah The Tarik Crew, Ruffedge, Poetic Ammo dan VE. Bagi tugasan ini, kami memilih kumpulan Too Phat menerusi lagu ‘Alhamdulillah’ versi Bahasa Melayu dari album mereka iaitu 360° Platinum Edition sebagai bahan kajian.

Kelainan lagu ini ialah kerana liriknya lebih cenderung ke arah menyampaikan mesej dakwah Islamiah, walaupun dari sudut penampilan pemakaian dan rentak muzik mereka tidak langsung mencerminkan keadaan sedemikian. Persoalannya, mengapa lagu ini dicipta sedemikian dan kenapa pula Too Phat memasukkan unsur sajak dalam bahasa Indonesia dan ritma muzik dan lirik Arab dalam lagunya?

Sedangkan seperti yang sedia maklum,sebelum ini Too Phat lebih dikenali dengan lagu-lagu yang berunsurkan hip hop secara total namun berbeza pula dengan lagu mereka kali ini.Selain itu,tema yang sering dibawa oleh Too Phat berkenaan dengan kehidupan realiti manusia.Tetapi kali ini kumpulan Too Phat telah mengembangkan seni hip hop ini dengan menggubah sebuah lagu yang mempunyai unsur islamik.

Muzik menurut pandangan para sarjana muzik

Muzik?Apakah definisi sebenar muzik?Menurut Kamus Dewan Edisi ke-3 terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka,muzik bererti gubahan bunyi yang mrnghasilkan bentuk dan irama yang indah dan menyenangkan bunyi-bunyiannya.

Muzik tidak kelihatan dan tidak dapat dipegang.Riwayatnya amat pendek tidak dapat diabadikan;muzik berkomunikasi sebelum muzik tersebut dapat difahami;dan muzik tidak dapat ditawan kembali,sehinggalah terciptanya alam perakam suara.Hal ini menyebabkan muzik dianggap mempunyai kuasa yang luar biasa dalam perhubungan dengan dunia lain.

Bagi Lomax ,1968 di dalam bukunya yang bertajuk Popular Music & Communication,muzik berhubung kait dengan divisyen seperti pekerjaan,hubungan gender,hubungan seksual,masalah sosial,kadar produksi dan aktiviti politik mengikut pertimbangan masing-masing.

Blacking’s (1973),muzik bukanlah sekadar menerangkan bagaimana kebudayaan sesuatu masyarakat itu dipaparkan tetapi lebih kepada perasaan dan persefahaman masyarakat itu yang sebenarnya.Tambahnya lagi,muzik merupakan satu tindak balas dan respon hebat yang diberikan oleh masyarakat berkenaan dengan nilai budaya mereka sendiri.

Selain itu,Wikipedia Ensiklopedia Bebas berpendapat muzik ialah bunyi yang diterima oleh individu dan berbeza bergantung kepada sejarah,lokasi,budaya,dan citarasa seseorang.

Menurut Hafiz iaitu seorang penyair sufi dari Paris berkata, “Banyak orang berkata bahawa hidup memasuki tubuh manusia melalui muzik,tetapi sebenarnya kehidupan itu sendiri adalah muzik” (Dewan Budaya,Februari,1998).Muzik adalah sebahagian daripada kehidupan dan oleh itu semula jadi sifatnya.Hati kecil kita tidak dapat menolak akan kewujudan dan keharmoniannya semula jadi sehingga jiwa kita menjadi tenang dan damai.Kita mendengar dengan asyik akan kekayaan Tuhan menjadikan angin yang meniup segala dedaun mengeluarkan bunyi yang merdu.Di pantai kita mendengar angin yang merembas pohon.Betapa agungnya kejadian Tuhan.Sedemikianlah muzik mengharmonikan aspek badan dan rohani manusia sehingga murnilah akan kewujudannya.Tetapi bukan tidak kedengaran suara-suara oleh golongan tertentu yang seolah-olah pula menjadi seperti suatu pendapat umum menolak akan kewijudan muzik.

Kata Ismail Hakki,pengarang kitab Al Nicat dari Turki bahawa “manusia yang berakhlak tinggi merasai harmoni alam semesta di dalam jiwanya melalui muzik”.Maka apakah salahnya jika para intelektual kita melibatkan diri dalam muzik?Muzik itu adalah bahasa fikiran dan hati rohani manusia.Oleh sifatnya yang sedemikian maka muzik mempunyai peranan yang cukup penting bagi meninggikan kualiti manusia.

Budaya hip hop dan isu semasa

Budaya hip hop telah lama menular di dalam negara kita namun begitu, budaya ini hanya tersebar dengan meluas pada awal tahun 1990-an. Hal ini berikutan dengan wujudnya kumpulan-kumpulan hip hop seperti 4U2C, Nico dan Feminin. Kini budaya hip hop semakin berkembang dengan adanya kumpulan-kumpulan baru yang membawa lagu-lagu yang berentak hip hop seperti Too Phat, Ruffedge, V.E, Teh Tarik Crew dan lain-lain lagi. Sebelum ini lagu-lagu berunsur hip hop telah digam oleh pihak Radio Televisyen Malaysia (RTM) kerana menganggap bahawa budaya ini tidak sesuai dengan budaya masyarakat Malaysia yang lebih ke arah ketimuran berbanding dengan budaya hip hop yang lebih ke arah barat.Sebenarnya permasalahan pengharaman lagu-lagu oleh RTM ini bukan satu perkara baru.Hal ini kerana lebih baik sekiranya pihak RTM mengambil inisiatif yang jelas bagi menghadapi permasalahan ini.Barangkali satu forum untuk perbincangan dan bertukar-tukar pendapat dan fikiran bersama-sama yang terlibat dan memberikan pengaruh yang besar dalam dunia muzik Malaysia hendaklah diwujudkan.Tentulah jalan yang sebaiknya adalah jalan musyuarah dan ini sangat penting untuk faedah bersama. (Dewan Budaya,Mac 1989)
Selain itu, anggapan bahawa lagu-lagu yang dibawa akan menjadi punca masyarakat hilang pertimbangan dan berlaku gejala-gejala yang tidak diingini. Setelah diamati, lagu-lagu yang dibawa oleh kumpulan Hip Hop ini banyak membawa maksud yang baik seperti menasihati masyarakat, memberi hiburan yang tidak melampaui batas-batas agama dan lain-lain.

Antara kumpulan hip hop yang mula menyerlah dan dapat diterima oleh penggemar muzik di negara kita adalah seperti Nautius Maximus dan Poetic Ammo. Selepas itu, kumpulan-kumpulan muzik yang membawa imej hip hop yang lain mula muncul. Irama hip hop telah lama bertapak di negara-negara Eropah. Antara penyanyi yang terkenal dengan lagu-lagu dan imej yang berunsurkan hip hop adalah seperti Eminem, The Black Eyes Peas, 50 Cent, PIMP, My Band dan lain-lain. Too Phat mula terkenal apabila mereka muncul dengan album kedua yang bertajuk Plan B dan lagu yang menaikkan lagu Too Phat ialah “Anak Ayam(Freak to the Beat)”. Too Phat mula menerima Anugerah Album Inggeris Tempatan Terbaik contohnya dalam Anugerah ERA, Too Phat memenangi anugerah tersebut bagi empat tahun berturut-turut bermula dari tahun 2001.

Kumpulan lain yang popular dengan lagu-lagu hip hop adalah seperti Ruffedge, dan lagu yang membawa mereka dikenali ramai ialah “Tipah Tertipu”. Lagu “Tipah Tertipu” yang dibawa oleh kumpulan Ruffedge ini telah digam oleh pihak RTM kerana lagu tersebut mengunakan bahasa rojak contohnya didalam bait lagu tersebut “melainkan tuan punya body”. Penggunaan bahasa rojak dikatakan boleh mempengaruhi generasi muda untuk terus menggunakan bahasa rojak dalam pertuturan seharian dan terus memberikan cabaran kepada bahasa ibunda kita.Namun begitu,hasil daripada percubaan dan kreativiti para pemuzik,pengubah lagu,dan penyanyi haruslah dipandang dari perspektif yang positif.Hal ini kerana,jika mereka tidak menggabungkan unsur tradisional dan muzik kontemperari kemungkinan besar irama tradisional akan lupus dari kotak pemikiran masyarakat amnya dan remaja khususnya.

Artis luar negara yang popular dengan lagu-lagu yang berunsur hip hop adalah seperti Eminem. Beliau popular dengan lagu hitsnya “The Real Slim Shaddy”. Selain itu, The Black Eyes Peas juga adalah kumpulan hip hop yang popular. Lagu hits kumpulan ini ialah “Where Is The Love” yang membawa mesej keamanan. Lagu yang dibawa oleh kumpulan The Black Eyes Peas ini sememangnya menyedarkan masyarakat dunia tentang pentingnya hidup dalam keadaan yang aman damai. Lagu “Where Is The Love” menyedarkan masyarakat dunia tentang keperitan hidup dialam peperangan. “Where Is The Love” bukan menceritakan pencarian cinta 2 insan tetapi menceritakan tentang pencarian cinta sesama manusia. “Where Is The Love” sebenarnya dicipta ketika perang antara Amerika dan Iraq sedang meletus. Kesengsaraan hidup rakyat Iraq diutarakan dalam lagu ini. Lagu ini juga telah berjaya dipahat dihati para pendengar di seluruh dunia.

Budaya hip hop dianggap budaya negatif di negara-negara Eropah kerana Eminem contohnya selalu menyanyikan lagu-lagu yang berunsur lucah, ganas dan tidak sopan. Selain itu,beliau juga pernah menyanyikan sebuah lagu yang liriknya menyentuh tentang keinginannya untuk membunuh ibunya sendiri. Ini sedikit sebanyak mempengaruhi pemikiran masyarakat di negara kita.

Walaubagaimanapun bagi kumpulan hip hop di Malaysia, mereka tetap mengekalkan budaya ketimuran. Bagi kumpulan hip hop yang tersohor di Malaysia iaitu Too Phat mereka tetap kekal dengan imej dan lirik lagu yang bersih. Lagu-lagu yang dibawa oleh mereka tetap sopan malah mereka kerap kali membawakan lagu-lagu rakyat seperti “Anak Ayam” dan “Ala Canggung” dalam versi hip hop. Ini sekaligus dapat menaikkan imej Malaysia di mata dunia kerana album Too Phat bukan sahaja dipasarkan di Malaysia malah di luar negara.

Muzik dari kaca mata Islam

Muzik yang seringkali mengiringi nyanyian adalah satu ranting seni. Seni tumbuh berkembang selaras dengan perkembangan daya pemikiran manusia. Manusia adalah makhluk Allah yang dikurniakan fikiran. Menikmati keindahan alam semester dengan sejuta satu unggas bersiul berkicauan, mergastua menyalak, mengaum dan mendayu-dayu. Alangkah indah jamil alam tabii ini! Allah Maha Indah dan suka akan keindahan . mencintai keindahan mendorong perasaan seni manusia untuk mula berfikir bagaimana hendak mengadakan sesuatu yang menggambarkan keindahan pandangan dan pendengaran, lalu terciptalah alat yang boleh memberi kesan bunyi dari tiupan atau paluan ketika berlaga dengan udara sekeliling. Bunyi indah itu boleh dinikmati pada waktu-waktu yang disenanginya.

Dengan wujudnya alat-alat itu, bertambah merdu kedengaran bunyinya ketika mengiringi kata-kata madah memuja keindahan alam ciptaan Allah S.W.T ini. Lahirlah alat-alat muzik yang pelbagai jenis yang diperbaiki dari semasa ke semasa untuk mendapatkan rasa seronok mendengarnya di samping bertambah nilai lagu-lagunya.

Pada mulanya muzik serta nyanyian dimainkan sebagai sebahagian daripada upacara kudus di tempat ibadat untuk Tuhan yang dipercayai oleh sesuatu bangsa itu. Pemujaan muzik lemah-lembut dan mendayu-dayu menambah kusyuk pemujaan mereka.

Manusia diperhiasi hatinya untuk memandang yang indah, lalu meniginkan wanita, anak, harta kekayaan iaitu emas, perak, kuda-kuda pilihan, binatang ternakan dan sawah lading yang luas terbentang (surah Al-Imran:14). Semua ini adalah kesenangan hidup di dunia sementara ini. Nafsu haloba meransang segolongan manusia untuk menceroboh hak milik golongan lain dan menyebabkan pelbagai puak bertempuh maka lagu-lagu iarama rancak March tercipta pula memberi semangat untuk mara ke hadapan.

Manusia apabila berasa mewah, akan melampaui batas kemanusiaan (surah Al-a’laq:6). Seringkali nafsu melonjak dalam dirinya lalu untuk memuaskan nafsu untuk memuaskan nafsu ammarah yang tidak pernah puas, muzik diperalatkan lagi dengan tarian-tarian serta nyanyian ghairah.

Akal fikiran adalah anugerah Allah S.W.T yang disuruh menggunakannya untuk memanfaatkan kejadian-kejadian alam semesta untuk manusia (Al- Quran 2:29). Tetapi Allah mengkehendaki supaya manusia terpimpin ke arah cara pemikiran yang betul , maka Dia memutuskan para rasul membimbing manusia ke jalan yang benar.

Semua penganut agama Allah sejak zaman Nabi Adam a.s adalah muslimin (Al-Quran 22:76). Nyatalah Islam itu satu-satunya agama fitri yang amat sesuai dengan keadaan semulajadi yang sedia ada dalam diri manusia. Secara automatik, seni musik, seni suara, seni lagu dan seni sastera dibenarkan tumbuh subur asal saja tidak terpengaruh dengan unsur-unsur yang menjadikan pertumbuhan itu liar menggila mnenjalar keluar dari batas ibadah atau harus yang diakui oleh syarak.

Sinopsis Album 360° Platinum Edition

Menurut Jeremy Chong, Eksekutif Produk Bahagian Domestik & Positive Tone , album ini telah diterbitkan oleh Positive Tone Sdn Berhad dan diedarkan oleh EMI (Malaysia Sdn Bhd). Pada peringkat awalnya , album ini hanya diterbitkan dalam versi Bahasa Inggeris dengan judul album 360°. Ia dilancarkan pada 23 Februari 2003. Pemilihan tajuk album ini juga merujuk kepada hasrat Too Phat untuk memasarkan album ini ke pasaran global. Album ini amat mendapat perhatian terutama terhadap keratan lagu Alhamdulillah dan atas permintaan ramai terutama dari pendengar Melayu dari Malaysia dan Indonesia, pihak Too Phat dan Positive Tone telah mengambil inisiatif mengubah lirik dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu.

Pada 25 Mac 2004 , lahirlah 360° Platinum Edition bagi memenuhi permintaan umum. Album ini melibatkan ramai tenaga yang merentasi jarak sempadan geografi, gender dan pelbagai peringkat umur. Antara yang terlibat ialah Dian Sastrowardoyo, Warren G, Promoe of Loop Troop(Sweden), Vandal of SMC (Canada), Weapon X( Australia) , Freestyle (Brookly, New York), Yasin, VE, Ruffedge, Noreen of Muchachaz, Quotazn, Phlowtron, Liyana & Lil’Marisa , Daly of Ahli Fiqir dan Dato’ Yusni Hamid.

Menurut beliau lagi unsur sajak yang dideklamasikan oleh Dian Sastrowardoyo adalah untuk memenangi pasaran muzik Indonesia. Selain itu pemilihan Dian adalah kerana beliau pada masa itu mempunyai hubungan dengan Malique dan pada masa yang sama adalah untuk menghargai peminat fanatik Too Phat di Indonesia di atas penjualan album 360° berjumlah lebih 80,000 unit.

Disebalik tabir “Alhamdulillah”

Kehebatan dan sambutan hangat yang diberikan terhadap album Too Phat 360° yang telah dipasarkan pada 26 Februari 2003 benar-benar telah menaikkan nama kumpulan hip hop terkemuka.Hal ini mendorong syarikat rakaman tanahair di bawah label Positive Tone/EMI untuk memasarkan semula album tersebut dalam edisi baru. Pakej baru yang istimewa ini berjudul 360° Edisi Platinum telah dipasarkan pada 15 Mac 2003.

Alhamdulillah,lagu duet Too Phat bersama Yasin telah dinyanyikan semula di dalam versi bahasa Melayu.Selain itu,lagu ini juga telah diserikan dengan deklamasi sajak oleh pelakon dan model sensasi remaja dari Indonesia,Dian Sastrowordoyo di awal dan akhir lagu.Tambahan itu,kumpulan duo ini turut mengundang Daly daripada kumpulan Ahli Fiqir dari Singapura bagi menjayakan bahagian rap lagu ini.DJ T Bone juga telah diundang sebagai penggesek disk iaitu salah satu daripada kriteria yang perlu ada dalam hip hop.

Menurut Malique,lagu Alhamdulillah versi platinum adalah pertama kali didendangkan dalam bahasa Melayu oleh Too Phat.Mereka juga telah mengambil inisiatif untuk membawa lagu ini ke peringkat yang lebih tinggi lagi seiring dengan perjalanan seni mereka.Selain itu,peminat mereka juga sudah lama meminta mereka mendendangkan lagu dalam bahasa Melayu.Oleh itu,untuk memenuhi permintaan peminat yang sentiasa memberi sokongan padu kepada mereka,Too Phat telah mengambil keputusan untuk membuat lagu Alhamdulillah dalam versi bahasa Melayu.(Utusan Malaysia:20 Mac 2004)

Sesebuah lagu tidak akan sempurna jika hanya terdiri daripada penyanyi.Tetapi hendaklah mempunyai gabungan terdiri daripada penuli lirik, komposer, pemuzik, jurutera, dan juga studio rakaman.Lagu Alhamdulillah ini adalah gabungan hip hop dan juga muzik dunia.Lagu ini diterbitkan oleh Joe Flizzow,Malique,dan Yasin.Komposernya pula ialah Navin D’Navigator dan Yasin.Lirik lagu ini telah dicipta pertamanya dalam bahasa Inggeris oleh Joe Flizzow,Malique,Yasin manakala Dian Sastrowodoyo dan Daly daripada kumpulan Ahli Fiqir pula mencipta lagu ini dalam bahasa Melayu.Selain itu,Bassline ialah Navin D’Navigator dan Damian Shortysoul.Jurutera,juruunding,dan rakaman telah dijalankan di Hush Studio.Manakala penggesek piring hitam (disc scratcher) ialah DJ T-Bone.

Retorik Lagu “ Alhamdulillah”

Mengikut Kamus Dewan Edisi ke-3, lirik ialah sejenis puisi yang menggambarkan perasaan yang dienterpretasikan kepada seni kata lagu. Seni kata lagu yang lebih dihayati boleh dijadikan sebagai panduan untuk hidup.

Mesej dalam Alhamdulillah sebenarnya adalah berkisar tentang kehidupan dan pengalaman sebenar yang dilalui oleh ahli kumpulan Too Phat iaitu Joe Flizzow dan Malique. Intipati sebenar dalam Alhamdulillah ialah berkisar tentang kehidupan sosial manusia dan jelas mencerminkan keruntuhan akhlak yang semakin menular di kalangan masyarakat dewasa ini. Istilah Alhamdulillah membawa mesej dalam lagu untuk menyedarkan masyarakat yang kini telah hilang norma-norma murni dalam diri sendiri. Oleh yang demikian, Alhamdulillah merujuk kepada konteks di mana masyarakat harus berfikir sejenak tentang asal-usul mereka supaya mereka tidak terus leka dalam arus kemodenan dunia kini. Alhamdulillah juga menjadi platform utama Too Phat untuk membuktikan tahap kematangan dan peningkatan mereka dalam bidang seni bermula dengan album pertama iaitu “Whutthadilly?” 1999 hinggalah album yang terbaru ini iaitu 360° Platinum Edition.

Lagu Alhamdulillah mengandungi enam bait utama yang mengemukakan enam persoalan tentang akhlak manusia.

i. Kehidupan manusia yang semakin alpa dewasa ini
( Petikan Sajak oleh Dian Sastrowardoyo)
ii. Mengajak manusia mendekati dan bersyukur kepada Tuhan
( Bait Arab oleh Yassin )
iii. Manusia semakin materialistik dan nafsu mereka mengatasi segalanya. (Malique)
iv. Doa manusia kepada Allah supaya lebih kental dalam mengharungi kehidupan ( Joe Flizzow)
v. Keinsafan diri wujud dari kesedaran terhadap kebesaran Allah
(Daly of Ahli Fiqir)
vi. Mensyukuri segala kurniaan Allah S.W.T
( Petikan Sajak oleh Dian Sastrowardoyo)

Sebelum nyanyian bermula, Alhamdulillah didahului dengan deklamasi sajak yang sungguh harmonis dan menyentuh hati oleh Dian Sastrowardoyo.Sajak diselitkan pada awal dan akhir lagu ini bukanlah semata-mata untuk strategi pemasaran sahaja tetapi ia juga adalah atas permintaan peminat-peminat di Malaysia dan Indonesia ekoran daripada kepopularitian Dian Sastrowardoyo semasa filem “Ada Apa Dengan Cinta” ditayangkan di pawagam di kedua-dua negara. Namun begitu, setelah dipersetujui Dian ingin mendeklamasikan sajak sahaja kerana beliau sendiri mengakui bahawa beliau tidak tahu menyanyi hip hop dan rap.

Mengapakah unsur world music dendangan Yassin yang turut diselitkan? Yassin turut memberi sumbangan dalam Alhamdulillah kerana memandangkan world music semakin diterima di Asia terutamanya di Malaysia. Ketika diminta memberi sumbangan dalam lirik ini, Yassin cuma mengambil masa separuh hari sahaja untuk menyiapkannya sebelum proses rakaman penuh dijalankan dalam masa satu hari pada hari yang sama di King Studio.

Selain dari Too Phat, Yassin dan Dian Sastrowardoyo yang turut menyumbangkan suara dalam lagu Alhamdulillah ialah Daly Ahli Fiqir. Ahli Fiqir merupakan sebuah kumpulan yang dijangkakan akan hits di Singapura. Daly diajak untuk menjayakan bahagian rap berdasarkan bakat yang dimilikinya. Selain itu, tujuan penglibatan penyanyi-penyanyi dari pelbagai negara dan genre ini adalah untuk memaparkan keadaan globalisasi yang wujud dalam bidang seni juga.

q Kehidupan manusia yang semakin alpa dewasa ini

Dian (Sajak) : Kemungkinan penafsiran dalam bait ini merujuk kepada keadaan manusia pada ketika itu yang telah ketelanjuran dalam melakukan sesuatu kemungkaran namun terselit sedikit kekesalan dan kesedarannya pada Allah S.W.T. Pandangan-pandangan dunia tidak lagi membawa apa-apa maksud ke atas dirinya dan hanya kepada yang Maha Esa dia berserah diri.

…dimensi membutakan mata, memekakkan telinga
lalu diri menjadi hampa saat paradigma dunia tak lagi digunakan untuk menerka sedarku akan hadirMu mematahkan sendi-sendi yang biasanya tegak berdiri…

q Mengajak manusia mendekati dan bersyukur kepada Tuhan

Penggunaan bahasa Arab oleh Yassin dilihat sebagai penambah nilai makna kepada lagu tersebut dan selain daripada itu juga penggunaan bahasa Arab sebagai simbol Islamik dalam lagu tersebut. Manusia itu perlu membuka dirinya (hati) kepada Allah dengan penuh kejujuran dan ketaqwaan. Manusia itu dilarang untuk benci membenci antara satu sama lain malah manusia itu dituntut supaya sentiasa bersyukur atas segala nikmat yang diberikan oleh Allah S.W.T.

Ult li albi bissaraha ( I’m opening my heart with honesty )
Hayya nab’idil karaha ( let’s avoid the hated and hatred )
Syakkireena a’kulli ni’ma ( let’s remain thankful with what we have )
Ba’ ideena anil fattana ( let’s avoid all lies and sins )

q Manusia semakin materialistik dan nafsu mereka mengatasi segalanya.

Malique : Merujuk kepada baitnya, perkara yang ingin diutarakan ialah kekaguman tentang kebesaran yang Maha Esa. Namun begitu, jika dinilai dari sudut yang berbeza kehidupan selesa yang dikecapi masih tidak dapat memenuhi tuntutan nafsu. Kemewahan sebenar yang diinginkan melangkaui batas kehidupan manusia. Hal ini kerana sifat semulajadi manusia yang gemar mengejar kemewahan duniawi dan terlalu mengikut hawa nafsu. Dewasa ini, meminum minuman keras adalah seperti sesuatu yang normal dalam budaya masyarakat. Selain itu, bait ini juga merujuk kepada masalah sosial remaja yang semakin menular di juga kalangan masyarakat. Pasangan kekasih muda kini bukan hanya sekadar berpegangan tangan tetapi juga terlibat dalam kegiatan yang tidak bermoral.?????fakta

…Berpesta ke pagi botol bergelimpangan
Kekasih muda bukan takat berpegang tangan
Harta dan jamuan nafsu tidak berkekalan
Bila menjelang tua bukan itu jadi bekalan…


Manusia merupakan khalifah Allah di muka bumi ini, oleh itu segala keistimewaan yang dikurniaan oleh Allah kepada manusia hendaklah digunakan dengan sebaik-baiknya dan tidak menyalahguna kelebihan yang dikurniakan. Walaupun kita kelihatan sempurna dan memiliki segala-galanya namun pada hakikatnya kita merupakan hamba kepadaNya.

…Bakat dikurnia jangan disalah guna
Jangan kufur nikmat yang diberi percuma
Guna kelebihan untuk hikmah bersama….
…ucaplah alhamdulillah bukannya sukar,
kerna semua nak kaya atau besar
tetap Allahuakbar !!!…

q Doa manusia kepada Allah supaya lebih kental dalam mengharungi kehidupan

Joe Flizzow : Beliau meletakkan harapan kepada Allah S.W.T supaya diberikan petunjuk ke jalan yang benar kerana selama ini beliau berada dalam kejahilan hasil dari kehidupan yang bebas. Harapan tentang kekuatan dirinya juga dipohon dari Allah kerana selama ini banyak dugaan hampir kepadanya seperti keinginan kuasa dan perempuan. Walaubagaimanapun dugaan yang menghampiri itu tidak membuatkan dirinya lupa kepada kuasa Allah secara total.
…Harapku tidak terlupa diri bila gembira, dan …
cuma mula mencariKau disaat hiba,
Ku cuma manusia penuh dengan kesilapan tapi
bisa membezakan cahaya dan kegelapan,
tabah bila di halangan duri onak dan cubaan.
Teguh bila di cubakan keruh kuasa dan perempuan…

q Keinsafan diri wujud dari kesedaran terhadap kebesaran Allah

Daly of Ahli Fiqir: Kandungan bait ini lebih banyak memperkatakan tentang kebesaran zat Allah yang selama ini dicari olehnya. KeEsaan Allah S.W.T jelas terpancar dalam bait ini dan beliau menyedari akan diri begitu kerdil di sisi Allah. Pengulangan terhadap pengharapan agar Allah memberikan kekuatan (cahaya) kepada dirinya dalam menghadapi cabaran di dunia yang penuh pancaroba ini. Rangkap ini di akhiri dengan pengakuan syukur kepada Allah melalui nombor 7,8,6 (Fakta…Sumber:???? )

…Aku yang memandang di dalam lubuk hati,
mencari-cari zat rahsia yang katanya tersembunyi…
…Aku yang hodoh lagi hina amat benar merindui,
moga cahaya lailatul tak membutakan mataku,
semoga segala puji tak ku meninggi diri…
…Ku pasrah ku akur 7,8,6 Alhamdulillah Syukur…


q Mensyukuri segala kurniaan Allah S.W.T

Dian (Sajak) : Perhambaan selama ini hanyalah kepada kebendaan semata-mata dan tidak memberi kepuasan dalam erti kata yang sebenar kepada dirinya. Oleh itu, mengabdikan diri kepada Allah adalah cahaya kesyukuran sejati yang dicari-cari selama ini. Dia memohon keberkatan kepada Allah agar dirinya, hartanya dan keluarganya diredhai dalam konteks kesyukuran yang sebenar.

…Sujudku pun takkan memuaskan inginku
‘ Tuk hanturkan sembah sedalam kalbu
adapun kusembahkan syukur padaMu ya Allah
untuk nama, harta dan keluarga yang mencinta…

Adunan unsur-unsur moden,sajak,universal: Akhlak, syukur nikmat Allah

Lagu Alhamdulillah menampilkan kelainan dan keunikannya yang tersendiri apabila menggabungkan tiga unsur dalam sebuah lagu iaitu moden , sajak dan universal.Sajak ialah puisi moden yang digubah dalam bahasa yang indah untuk mrnyatakan fikiran,perasan,pengalaman,dan sebagainya.Bentuk sajak adalah bebas,tidak tertakluk kepada jumlah perkataan atau suku kata,panjang atau pendek sesuatu format tertentu yang ingin disampaikan ialah mesej,disusunkan dalam bentuk yang seni yang erat dengan peribadi dan pengalaman penyajak.Keindahan sajak terletak pada buah fikiran dan perkataan serta ungkapan tertentu yang digunakan untuk menyampaikan fikiran dan perasaan tertentu (Kursus Komprehensif Fajar Bakti Bahasa Melayu STPM [kertas 1 & 2 ] Nik Safiah Karim dan Norliza Jamaluddin. Intro dan outro lagu Alhamdulillah adalah berbeza daripada lagu hip hop yang lain. Hal ini kerana, intro dan outronya adalah deklamasi sajak oleh Dian Sastowardoyo dalam bahasa Indonesia.


Intro:
Di saat waktu berhenti, kosong
Dimensi membutakan mata, memekakkan telinga
Lalu diri menjadi hampa
Saat paradigma dunia tidak lagi digunakan
Untuk menerka
Sadarku akan hadirmu, mematahkan sendi-sendi
Yang biasanya tegak berdiri


Outro:
Sujudku pun tak akan memuaskan inginku
Untuk hanturkan sembah ke dalam kalbu
Adapun kusembahkan syukur padaMu ya Allah
Untuk nama , harta , dan keluarga yang tercinta
Dan perjalanan yang sejauh ini tertempa
Alhamdulillah, pilihan dan kesempatan
Yang membuat hamba mengerti lebih baik
Makna diri
Semuanya lebih berarti bila dihayati
Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah…

Sajak ini telah dicipta sendiri oleh Dian. Hal ini menunjukkan bahawa puisi juga boleh digabungkan di dalam muzik moden kontemporari seperti hip hop.Gabungan ini yang diadun di dalam Alhamdulillah secara harmoni, seimbang dan berkesinambungan dapat melahirkan ketenangan dan keceriaan walaupun muziknya rancak.

Lagu ini juga terdapat bait dalam bahasa Arab yang didendangkan oleh penyanyi dan pencipta lagu terkenal yang lebih menjurus kepada world music, Yassin. Pemilihan bahasa Arab adalah signifikasi kepada bahasa utama Al-Quran.Bait ini merupakan korus kepada lagu ini.

Bait Arab:
Ulti li albi bissaraha
Hayya nab’idil karaha
Syakireena a’kuli ni’ma
Ba’ideena anil fattana

Maksud bait ini dalam bahasa standard ialah :

Saya membuka hati dengan kejujuran
Mari mencegah perasaan benci membenci
Marilah kita sentiasa mensyukuri dengan apa yang kita ada
Mari kita menjauhi segala penipuan dan dosa

Bahagian korus ini boleh dianggap sebagai klimaks kepada lagu Alhamdulillah. Hal ini kerana, bait ini telah diulang sebanyak 4 kali setiap penghabisan rangkap lagu . Idea utama dalam bait Arab ini ialah kepentingan akhlak dan syukur nikmat Allah. Kedua-dua konsep ini boleh diterimapakai untuk melahirkan manusia yang bukan sahaja berjaya di dunia dan juga di akhirat.

Lirik ini menyentuh mengenai akhlak amnya kepada penyanyi sendiri dan khususnya kepada para pendengar.Hal ini kerana, akhlak yang terpuji dapat menghindarkan manusia daripada melakukan perkara-perkara mungkar seperti meminum arak dan melakukan maksiat.Menurut buku Tamadun Islam dan Kenegaraan Malaysia “A” suntingan Hasnan Kasan, Nasruddin Yunos, dan Nazri Muslim,akhlak yang baik dapat diikuti daripada akhlak Rasulullah S.A.W iaitu benar,amanah,menyampaikan dan bijaksana.

Selain itu,manusia juga wajib mensyukuri dengan nikmat atau kesusahan yang dikurniakan. Hal ini kerana, manusia merupakan hamba kepada Allah. Oleh itu, sudah menjadi tanggungjawab manusia untuk menerima qada’ dan qadar yang ditentukanNya dan sentiasa patuh kepada tuntutanNya.Manusia juga hendaklah sentiasa merendah diri.

Keseluruhannya, lirik lagu Alhamdulillah berkisar kepada kehidupan sosial, keruntuhan akhlak yang semakin menular dan unutk menyedarkan masyarakat yang semakin meminggirkan norma-norma murni dalam diri sendiri. Dalam menangani masalah ini kedua-dua konsep ini penting iaitu akhlak dan mensyukuri nikmat Allah S.W.T.

Kesimpulan

Masyarakat sememangnya mengharapkan adanya landasan dan petunjuk ke arah kehidupan yang lebih bermakna melalui lagu-lagu yang menyampaikan mesej islamik. Dalam konsep yang cuba dibawakan oleh Too Phat, ianya mungkin sebagai satu anjakan paradigma baru yang boleh membawa unsur islamik dalam genre hip hop.Hal ini kerana lagu ini terkandung nilai kemanusiaan, nilai keinsafan dan nilai keagamaan .Too phat juga mungkin melihat sumber penyampaian melalui genre hip hop dapat menarik minat golongan remaja agar dapat mengelak dan menghindarkan diri daripada gejala maksiat dan kelalaian dalam kehidupan seharian yang dilalui.

Dalam beberapa bait lirik lagu ini juga, menyentuh secara berulang kali perkataan “Alhamdulillah” yang sememangnya merujuk kepada perlinya manusia mensyukuri nikmat yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T. Amatlah rugi sekiranya kita memandang rendah dan mengetepikan persoalan mesej yang terkandung dalam sesebuah lagu yang dicipta bukan sahaja untuk menghibur, tetapi juga untuk menyampaikan mesej. Lagu ini juga adalah sumber pendidikan dan pengajaran kepada masyarakat yang tahu untuk menilainya.

Kajian ini membuktikan lagu-lagu yang berentak seperti hip hop juga tidak terbatas sebagai sumber hiburan semata-mata, malah turut terselit pengajaran untuk dihayati oleh pendengarnya. Kesimpulannya, lagu “Alhamdulillah” yang disampaikan membawa satu era baru dalam dunia seni tanah air kerana buat julung kalinya, genre muzik hip hop ini menyelitkan unsure islamik yang penuh dengan pengajaran yang dapat dihayati dan diteladani. Apa yang membanggakan, lagu ini dapat diterima ramai terutamanya golongan remaja sehingga munculnya lagu “Alhamdulillah” dalam 2 versi iaitu di dalam versi bahasa Inggeris dan versi bahasa Melayu.

salam sejahtera dari hamba

tunmegat

1 comment:

  1. Salam,

    Berkenaan dengan nombor 786 di potongan lirik "Ku pasrah ku akur 7,8,6 Alhamdulillah Syukur…"

    Fatwa telah dikeluarkan berkaitan nombor 786 ini:

    http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/kepercayaan-terhadap-angka-786-bermaksud-bismillahirrahmanirrahim-0

    http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/hukum-penggunaan-dan-kepercayaan-angka-786

    ReplyDelete