Thursday, June 25, 2009

Orang lain Mahal, Orang Kita Gaji Pun Tak Lepas.

Hakikatnya, Cristiano Ronaldo adalah pemain bola sepak termahal dunia. Beliau kekal pemain termahal dunia, pada nilai rekod dunia 93 juta euro (RM464 juta) dibayar Real Madrid kepada Manchester United untuk mendapatkan khidmatnya, musim ini.

Liga-liga mereka kita tonton bagai nak rak walaupun kita bersekang mata. Semua nama pemain dan pengurus kita hafal. Isu dan gelagat di luar padang pun kita ambil perhatian. Namun di gelanggang sendiri kita lesu dan sepi. Bukan cerita bayaran perpindahan yang tertinggi pemain bolasepak di war-warkan tapi cerita pemain tak mendapat bayaran lebih kedengaran.

Malam tadi hamba menonton kisah bekas pemain pasukan Melaka tidak di bayar tunggakan gaji sejak 2 tahun lepas. Bukannya hingga jutaan ringgit, cuma RM 10,000 sahaja. Di tahun 2009 ini masih kedengaran rintihan pemain bolasepak sedemikian. Malu kita di buatnya. Kalau persatuan berhutang dengan pemain, janganlah diharap mutu permainan akan setanding dengan liga-liga luar.

Pemimpin persatuan yang mengendalikan persatuan ini tidak pernah ke memikirkan kehidupan pemain-pemain ini. Mereka juga ada kehidupan, hutang-hutang yang perlu dilangsaikan, mulut anak bini untuk disuapkan makanan. Kepada persatuan bolasepak, jangalah menyimpan angan-angan yang terlalu tinggi sehingga lupa pada asas utama iaitu semua kita adalah manusia biasa, yang pasti sebelum menawarkan pekerjaan kepada pemain-pemain tu, lihat-lihatlah kemampuan persatuan sendiri dahulu.

Kalau kantong berisi teruskan, kalau kantong kosong lupakan je lah angan-angan yang melangit tinggi itu.

salam dari hamba

tunmegat

No comments:

Post a Comment